VELKOMMEN INN! ♥

VELKOMMEN INN! ♥

søndag 6. februar 2011

UKAS KAKTUS!

Fra og med denne uka innfører jeg
UKAS KAKTUS.
Det er en "utmerkelse" som går til noen jeg mener har gjort noe dumt i all offentlighet, i uka som gikk.
Dette skal selvfølgelig ikke være uthenging av folk.
Derimot skal det skal være en måte å uttrykke stor uenighet på.

UKAS KAKTUS
går til
Astma- og allergiforbundet,
p.g.a.
måten de har håndtert saken om
"pasient-hunden" Lotta på.

Newfoundlandshunden Lotta ble kjendis gjennom en reportasje i Østlendingen denne uka,
som handlet om hennes daglige "jobb" som pasientvenn på Jotunhaugen sykehjem i Elverum.
♥♥♥
Astma- og allergiforbundet hev seg på banen, og nærmest forlangte at Lotta skulle slutte i "jobben" sin,
 av hensyn til evt. allergikere blant beboere, ansatte og pårørende.
Ledelsen ved Jotunhaugen var fornuftige nok til ikke å gå i nærkamp med Astma- og allergiforbundet,
og permitterte Lotta umiddelbart.
Til stor glede for Astma- og allergiforbundet.

Forbundet påpeker at stadig flere barn og unge rammes av allergi,
og at deres fremste ambisjon er å gjøre Norge friskere,
og da må man hindre spredningen av allergener.

Så kan man spørre seg da:
Hvorfor er det mindre allergi blant eldre mennesker,
som tross alt stort sett vokste opp med husdyr/allergener både ute og inne?
Mens dagens unge -som skal "forskånes" for allergener- stadig blir mer og mer allergiske?

Dette er ikke mitt fagfelt, men min sunne fornuft spør meg:
 Er vi i ferd med å leve for "rent" og sterilt, slik at immunforsvaret vårt ikke tåler noen ting?
Og hva med alt vi putter i oss, påfører huden vår og omgir oss med - bortsett fra dyr?
Dyrepels, -støv og -flass VET vi hva er,
så kanskje vi heller skulle bruke energi på å finne ut hva en rekke andre ulike stoffer
gjør med oss?

Jeg har ingen forskning å vise til,
men litt hverdagslogikk gir meg disse tallene:
Jeg har telt opp 25 barnefamilier som vi har hatt kontakt med de siste 10 åra.
24 av disse familiene har hatt hund og/eller katt siden barna var født/små.
1 av de 25 familiene har aldri hatt dyr p.g.a. allergi hos det ene barnet.
2 av familiene med hund måtte avvikle hundeholdet p.g.a. allergi hos ett barn i hver familie.

Dette mener jeg må peke i retning av at et stort flertall av barn som vokser opp med hund/katt i huset,
IKKE utvikler allergi mot disse artene.

Men hva med de allergiske barna?
 De få allergiske barna vi kjenner klarer seg fint på besøk hos oss,
med både katter og hunder,
også over mange timer.
Evt. tar de allergimedisin før/under besøket.

Jeg tror gleden over noen timer sammen med en sjarmør i pels, oppveier ulempene ved å ta en medisindose.

Tenk dessuten på alt det andre barn/unge tar av medisin i dette landet:
Stabiliserende medisin ved ADHD-tilstander
Reisesyketabletter
Ulike medisiner for å regulere søvn/innsovning
Paracet og andre smertestillende medisiner
-for å nevne noe-

Jeg vil avslutte med å si at jeg har den største respekt for alvorligere allergiske reaksjoner, og da MÅ omverden vise nødvendige hensyn.

Men til
Astma- og allergiforbundet
(som for øvrig gjør en viktig jobb):

Man behøver ikke lage problemer av ting
som enda ikke er noe problem!
+
Ta hensyn til andre fagfelt som OGSÅ vet mye om
hvordan Norge kan bli friskere!
(Hva med trivselens betydning for psykisk helse?).
=
Bruk skjønn og sunn fornuft!

Dette innlegget ble lengre enn langt,
men dette med samspill dyr-mennesker mener jeg MYE om!

Og den første kaktus-utdelinga må jo
begrunnes ordentlig, må vite! :-)




1 kommentar:

  1. Bra innlegg:) Jeg må jo si meg veldig enig da... Ukas kaktus er veldig bra altså:) For det er helt garantert at noen trenger å få den hver uke...

    SvarSlett