VELKOMMEN INN! ♥

VELKOMMEN INN! ♥

fredag 29. april 2011

Hvis du ... tast 1, hvis du ... tast 2

I dag har jeg hatt en "ringe-og-ordne"-dag.

Det betyr en oppklarende passiar med ei skatte-dame,
litt frem og tilbake med ei Telenor-dame
som antagelig synes jeg er av det mer tunglærte slaget,
og til slutt en meget hyggelig samtale med en tålmodig og hjelpsom Telenor-mann.

Men før jeg kom så langt,
var jeg innom et bingospill som virkelig krever at man ikke er ukonsentrert, svaksynt, tunghørt, eller i ferd med å bli dement.

Bingospillet til skatteetatens telefonsvarer var omtrent som følger:
"Hvis det gjelder skattekort eller selvangivelse, tast 1".
Jeg taster 1.
"Ønsker du å snakke med en saksbehandler, tast 1".
Jeg taster 1.
En hyggelig stemme forklarer at det for tiden er stor trafikk,
men ved å taste 1, kan jeg bli oppringt av en saksbehandler
når en blir ledig,
uten å miste min plass i køen!
Jeg taster 1.
Jeg må så taste telefonnummeret jeg vil bli oppringt på.
Hvis jeg er enig i at det faktisk er mitt nummer jeg har tastet,
skal jeg taste firkanttast.
Jeg taster firkanttasten og legger på.

Skatteetaten holder det de lover,
og ringer opp igjen etter ca. et kvarter.
Men det hører jo ikke læreren,
som av hensyn til arbeidsmiljøet alltid har telefonen sin på lydløs.

Dermed er det samme bingoen en gang til.
Denne gangen husker læreren at hun har fri på fredager,
er hjemme, og dermed har lov å til ha på lyd!

Etter ca. nye 15 minutter ringer skatteetaten igjen,
og vi tar en liten prat laaangt utenfor midt fagfelt.

Omtrent samme bingoen var det hos Telenor,
og jeg tillot meg å leke litt med tanken på
hvordan det blir når denne
"tast 1 hvis..."-effektiviteten
inntar sykehusene og legekontorene våre:

"Har du brukket høyre bein, tast 1.
Har du brukket venstre bein, tast 2.
For å høre alternativene en gang til, tast 3."

"Er det litt vanskelig å puste, tast 1.
Er det ganske vanskelig å puste, tast 2.
Du kan når som helst taste et alternativ, uten å ha hørt alle først."

"Har vannet gått, tast 1.
Er det mindre enn 30 sekunder mellom riene, tast 2.
Er barnets hode på vei ut, tast 3 etterfulgt av firkanttast,
og vi ringer deg opp igjen så fort vi blir ledige,
uten at du mister din plass i køen."

Jeg gleder meg til "tast 1 hvis..."-effektiviteten
inntar skolene, jeg! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar