VELKOMMEN INN! ♥

VELKOMMEN INN! ♥

torsdag 8. august 2013

Ny arbeidsplass!

 
Dere som kjenner meg vet at jeg begynner som lærer ved en ny skole nå. Jeg jobber fortsatt i samme kommune, men grendeskolen jeg har arbeidet ved siden 1997, ble nedlagt til sommerferien.
Det er både vemodig og en rar følelse, for jeg har hatt det veldig fint der. Kollegaene mine ble nesten som en familie nummer to, og vi har hatt så kjekke elever opp gjennom årene.
Trøsten min er at flertallet av elevene fra "gamleskolen" skal starte ved den skolen jeg har fått jobb. Det samme gjelder flertallet av de gamle kollegaene mine. Det føles trygt og kjent i en ny hverdag.
Nå må det jo sies at jeg arbeider i en såpass liten kommune, at vi lærerne har kjent hverandre på tvers av skolene lenge allerede.
 
Ved min nye arbeidsplass skal jeg kun undervise 40%, mens jeg skal være spesialpedagogisk koordinator i 40%, og jobbe som kommunal koordinator i et skoleutviklingsprosjekt i 20%. Jeg har aldri undervist så lite og hatt så mange administrative oppgaver før, men jeg tror det blir bra. Jeg er glad i å undervise og være sammen med elevene mine, men jeg har alltid vært glad i "papirarbeid" også. Å koordinere ulike ting ligger mitt hjerte nær, da jeg liker å ha overblikk, og nok er litt av en kontrollfrik. ;-)
 
Som direkte berørt av en skolenedleggelse, føler jeg at jeg har "lov" å mene noe om grendeskoler, skolestørrelser og skolenedleggelser. Etter hvert som åra har gått, har jeg sett at skoler kan bli for små, og at det ikke tjener elevene sosialt. Det behøver nødvendigvis ikke tjene elevene faglig heller, og for lærerne, mener jeg det er mye mer faglig utviklende å være i et større miljø. Jeg tenker at mange skoler i dette landet har nådd ei smertegrense når det gjelder elevtall, og da må man tørre å ta grep. Det er ikke gøy å legge ned "hjertet" i grenda, men jeg mener at det må være befolkningsgrunnlaget som holder skolen oppe, og ikke skolen som skal få ansvaret for å holde fortsatt liv i grenda.
 
I tillegg er det økonomiske hensyn å ta også, selv om økonomi selvfølgelig ikke skal være det førende i enhver sammenheng. Men i kommuner som sliter økonomisk, mener jeg det er uforsvarlig å drifte bittesmå grendeskoler. Dette er dyre enheter, og de fleste elever får uansett ikke lengre vei til nærmeste "storskole", enn at det går an å leve med.
 
I dag har jeg begynt å innrede kontoret mitt, og jeg ser fram til en spennende høst på en ny arbeidsplass! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar