VELKOMMEN INN! ♥

VELKOMMEN INN! ♥

mandag 12. august 2013

Nonverbale lærevansker

 
Jada, nå er jeg i siget her, og i oppstarten av et nytt skoleår! Hva er vel da mer naturlig enn å lage et innlegg om nonverbale lærevansker, som på enkelte måter er "motstykket" til språkvansker, som jeg hadde et innlegg om for noen dager siden.

Fakta om nonverbale lærevansker

Det er antatt at 2-3 % av barne- og ungdomsbefolkningen har nonverbale lærevansker, men man er usikker på den reelle forekomsten. Mørketallet er stort, siden det kun er et fåtall som blir skikkelig utredet og får en klar konklusjon. Kjønnsfordelingen antas å være lik.

Generelt kan en si at det meste som er språklig, automatisert, enkelt og kjent fungerer bra, mens det meste som er ikke-språklig, som krever ny-tilpasning eller problemløsning - alt som er sammensatt og nytt - fungerer dårlig.

Mennesker med nonverbale lærevansker har ofte følgende styrker:
  • godt muntlig språk
  • verbalt aktive - ofte snakkesalige
  • godt ordforråd
  • gode til å lytte
  • auditiv oppfattelse, oppmerksomhet og hukommelse
  • gode til å pugge og beherske mekanisk læring
  • rettskriving
  • skrivemotorikk (litt eldre skolealder, etter gjerne å ha strevd med nettopp dette i tidlig skolealder)
  • mestrer leseteknikken godt (men har gjerne hatt en treg leseinnlæring)
Til gjengjeld er det ofte følgende ting som gir utfordringer:
  • vansker med å oppfatte / bearbeide nye eller sammensatte synsinntrykk
  • visuell oppfattelse, oppmerksomhet og hukommelse
  • vansker med å orientere seg (svak romsans og retningssans)
  • mestre nye og sammensatte motoriske ferdigheter (motorisk klønete, enten finmotorisk eller grovmotorisk, eller begge deler)
  • vansker med å løse nye problemer
  • vansker med å forholde seg til nye situasjoner
  • problemer med sosial kommunikasjon og tilpasning
  • matematikk, spesielt å forstå hvordan å gå fram (resonnere seg fram) for å løse matematiske oppgaver
  • leseforståelsen
Nonverbale lærevansker er så avgjort ett av de mange "usynlige handicap", og kan være vanskelig for omgivelsene å fange opp og forstå.

Det "nonverbale lærevanskebildet", som utgjør både sterke sider og spesifikke vansker, er som regel tydeligere jo eldre barnet blir: Kontrasten mellom de gode evnene og vanskene synes å bli større, og er særlig tydelig ved ungdomsalderen og senere.





Behov for hjelp og tilrettelegging

  • mye verbal støtte
  • bygge på styrke i lytting og språkforståelse
  • mulighet for å pugge, drille og repetere mye
  • systematisk øving over tid innenfor avgrensede, viktige områder
  • innlæringsmetodene må være trinnvise, ta én ting av gangen, i korrekt rekkefølge
  • gå inn på detaljer og det konkrete før en går over til det sammensatte, helheter og det abstrakte
  • oversiktlighet, plan og struktur er viktig: Tid, sted, med hvem, hva som skal gjøres
  • i den grad visuell støtte blir benyttet, må det være konkret og enkelt
  • mye sosial støtte: Tydelighet på regler og hva som forventes. Bistand til å "lese" sosial kommunikasjon der og da
Vurdér behovet for hjelp og tilrettelegging på bakgrunn av hva eleven gjør framfor hva eleven sier. Forståelsesvanskene avsløres best når en observerer strategiene for mestring av oppgaver og problemløsning.

Barn/unge med nonverbale lærevansker utvikler ofte en mer tilbaketrukket sosial atferd med økende alder. Humørsvingninger er typisk, noe som gjelder for mange typer lære- og atferdsvansker. De har gjerne variabel dagsform og yteevne. Å utvikle psykiatriske lidelser er dessverre ikke uvanlig for denne gruppa, og da gjerne i innadvendt retning, som for eksempel angst og depresjon.

I tidlig alder kan barn med nonverbale lærevansker vise mange av de samme symptomene som barn med ADHD gjør. Mot ungdomsalder kan de derimot utvikle en mer passiv og innadvendt væremåte. De er ofte lite utforskende.

Den kanadiske nevropsykologen Byron P. Rourke er en av de som har forsket mest på nonverbale lærevansker. Han har utarbeidet noen "tommelfingerregler" for foresatte og barnehage-/skolepersonell:
  • Observer barnets atferd
  • Ha en realistisk innstilling
  • Instruer barnet på en systematisk og trinnvis måte
  • Motiver barnet til å gi detaljerte beskrivelser av ulike hendelser
  • Lær barnet nødvendige strategier for å mestre vanskelige situasjoner som gjentar seg daglig
  • Motiver barnet til generalisering fra begreper og løsningsstrategier det allerede kan mestre (eller har lært)
  • Tren barnet i å videreutvikle verbale ferdigheter og utnytte disse riktig
  • Tren barnet i å tolke visuell informasjon når det er "konkurrerende auditiv informasjon som forstyrrer
  • Tren barnet i riktig "ikke-språklig atferd" (gester, mimikk etc).
  • Legg til rette for strukturert samvær med jevnaldrende
  • Legg til rette for og motiver til systematisk utforskning (vær pådriver)
  • Lær barnet å utnytte aldersadekvate hjelpemidler for å nå bestemte mål
  • Hjelp barnet å oppnå selvinnsikt mht. situasjoner som er lette å mestre,og de situasjonene som kan bli vanskelige
  • Samarbeid med alle barnets omsorgspersoner og gi dem innsikt mht. barnets mest grunnleggende utviklingsbehov
 



Diagnostisering av nonverbale lærevansker

Nonverbale lærevansker er foreløpig ingen "offisiell" medisinsk eller psykiatrisk diagnose. Men mange av de typiske forståelsesvanskene og sosiale vanskene som kjennetegner nonverbale lærevansker, kan minne om autismespekteret, spesielt Asperger syndrom. Når et barn eller ungdom blir utredet i forhold til mulige nonverbale lærevansker, kan det derfor være lurt å undersøke om det også kan dreie seg om Asperger syndrom. Svært mange av de som har Asperger syndrom, har nonverbale lærevansker i tillegg. Men mange av de som har nonverbale lærevansker, har ikke nødvendigvis Asperger syndrom.

Rourke har i samarbeid med flere satt opp et minimumsantall kriterier som må være oppfylt for at man kan vurdere om det er nonverbale lærevansker det er snakk om:



Minst 5 av følgende styrker må oppfylles:

1. Auditiv persepsjon
2. Mekanisk minne (pugging)
3. Auditivt / verbalt minne
4. Fonologi
5. Vokabular / ordforråd
6. Verbal produksjon
7. Ordavkoding / rettskriving


Minst 10 av følgende vansker må oppfylles:
 
1. Finmotoriske ferdigheter
2. Grovmotoriske ferdigheter
3. Visuell-motorisk integrasjon
4. Visuell-spatial persepsjon
5. Nye situasjoner / problemstillinger
6. Visuelt minne
7. Verbal begrepsdanning
8. Nonverbal begrepsdanning
9. Prosodi
10. Verbalt innhold
11. Pragmatikk
12. Leseforståelse
13. Mekanisk regning
14. Sosial kompetanse
15. Emosjonell kompetanse (bl.a. labilitet / visuell tolkning




Håper du hadde nytte av innlegget mitt!


Kilder:

Eckhoff, Gro og Handorff, Jan Arne: Nonverbale lærevansker (NLD) Kjennetegn, utredning og pedagogiske hjelpetiltak. Statped skriftserie nr. 20, 2005

www.statped.no






  
 

1 kommentar:

  1. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett