VELKOMMEN INN! ♥

VELKOMMEN INN! ♥

onsdag 25. desember 2013

Statusoppdatering ved slutten av et år

 
2013 går mot slutten, og det har vært et begivenhetsrikt år - på godt og vondt!
Min kjære bestemor - og siste gjenlevende besteforelder - ble brått syk og døde i april.
I mai ble eldstejenta vår konfirmert, og midt i sorgen ble det en flott dag!
Da sommerferien kom var det kroken på døra for skolen jeg har arbeidet ved siden 1997. Den ble nedlagt og gikk over i historien. 
Vi innledet sommerferien med en familietur til Stockholm med de tre besteforeldrene til jentene. Tre generasjoner på tur!
Da vi kom hjem startet mannen i ny jobb, etter å ha jobbet i samme firma siden 1992.
Vi var på sommerferie i Paris med to andre familier som vi har det mye moro sammen med.
I august fikk jeg ny arbeidsplass; en fire ganger så stor skole i samme kommune som "gamleskolen".
Yngstejenta vår begynte på ungdomsskolen, og eldstejenta vår startet opp sitt siste år i grunnskolen.
Ene hunden vår - Talina - ble alvorlig syk, og vi trodde vi skulle miste henne. Heldigvis ble en operasjon redningen, og hun er seg selv igjen.
Vi jentene i familien fant ut at hundesport er noe vi vil drive med alle tre, så dermed kom en ny Cavalier inn i livet vårt; ett år gamle Charlie.
Eldstejenta vår trådde forkjært på en stein på gårdsplassen, og fikk brudd i ankelen.
Hesten vår - Lotta - fikk hjertesvikt, og måtte gå over til de evige gressmarker.
Og så kom jula!
 
 
Dette har vært et år med en del motgang og utfordringer, men samtidig har det også vært et lærerikt år med mange gode opplevelser.
*
Som barn ønsker man at alle dager skal være gode, men som voksen er det å oppleve motgang en del av en normal hverdag.
*
Utfordringen er å gå fra barn til ungdom, og fra ungdom til voksen, og lære seg å takle en gradvis økende mengde utfordringer som man har ansvar for å løse.
*
Tidligere syntes jeg denne overgangen kunne være vanskelig til tider, men etter at jeg fylte 40, skjedde det noe positivt.
*
Jeg ble mer kjent med meg selv, ikke så opptatt av hva andre mener, mer aksepterende overfor egne sterke og svake sider, og bedre til å takle motgang.
*
Derfor har 2013 vært et godt år tross alt, selv om latter og tårer i perioder har gått hånd i hånd!
 
 
Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ser fram til alt 2014 har å by på for meg og mine:
Jeg er konstituert som assisterende rektor ved skolen "min" fra 20. januar.
Fra januar tar jeg også opp igjen masterstudiene mine, slik at jeg snart kan bli ferdig med "master i tilpasset opplæring".
Eldstejenta vår skal avslutte 10 års skolegang, og starte på videregående skole.
Hun skal også ta førerkort på scooter.
I tillegg skal hun på skoletur til Praha og språkreise til USA.
I sommerferien skal yngstejenta både på ukeskurs i agility og konfirmantleir.
Vi planlegger også en tur til Italia, med de to samme familiene som vi var i Paris sammen med i år.
 
 
Ut over dette vet vi ikke hva 2014 vil bringe, men vi får ta det som det kommer!
Det er liksom selve livet det! ;-)
 
God jul! :-)
 
 
'
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar